Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2003: Dangerously in Love

  • Megjelenés: 2003. Június 17.
  • Felvételek: 2002. Március - 2003. Március
  • Műfaj: R&B
  • Hossz: 60:52
  • Kiadó: Columbia Records, Music World
  • Producerek: Mathew Knowles, Beyoncé Knowles, Rich Harrison, Scott Storch, Missy Elliott, Craig Brockman, Nisan Stewart, Bryce Wilson, Focus…, Andreao "Fanatic" Heard, Sherrod Barnes, D-Roy, Mr. B, Nat Adderley, Jr., Errol "Poppi" McCalla, Jr., Mark Batson
  • Következő: B'Day (2006)
Kislemezek az albumról
# Kislemez Megjelenés Helyezés US Eladás
UK US
01 Crazy in Love 2003. Május 18. 01 01 $ 1,200,000
02 Baby Boy 2003. Augusztus 3. 02 01 $ 1,000,000
03 Me, Myself and I 2003. Október 19. 11 04 $ 500,000
04 Naughty Girl 2004. Március 14. 10 03 $ 500,000

az amerikai R&B énekesnő Beyoncé Knowles első szólólemeze, melyet a Columbia Records adott ki 2003-ban. A felvételek 2002 és 2003 márciusa között készültek több stúdióban, ami alatt együttese, a Destiny’s Child nem adott ki albumot. A lemez elsődleges stílusa R&B és soul, de zenéjében megtalálhatóak a hiphop és az arab zene elemei is. A dalok előadásmódja visszafogottabb, azonban a dalszerzők és szövegírók beleépítették, az ekkor még csak kibontakozóban lévő kapcsolatát az amerikai rapperrel Jay-Z-vel.
A Dangerously in Love-val Knowles elérte régi célját, mely a szóló sztárság volt, ezzel a zeneipar legjobban kereső művészévé vált. Az album első helyen debütált az amerikai Billboard 200-on és 317 000 példányt adtak el belőle megjelenésének első hetében. A korong világszerte kereskedelmi siker lett. Többszörös platinalemez minősítést ért el Ausztráliában, az Egyesült Királyságban és az Amerikai Egyesült Államokban. A Dangerously in Love vegyes, illetve pozitív kritikákat kapott a zenei kritikusoktól és öt Grammy-díjat kapott. Magyarországon az album 2003. június 24-én jelent meg a Sony Music Magyarország gondozásában.

Háttér és az előzmények: Knowles karrierje az 1990-es évek végén indult a Destiny’s Child nevű R&B együttessel, melynek ő volt a vezető énekese. Corey Moss az MTV News egyik műsorvezetője így nyilatkozott „a rajongók már alig várják”, hogy Beyoncé szólóban is megmutassa tehetségét. Harmadik albumuk, a Survivor (magyarul: A túlélő), készítése alatt Knowles úgy nyilatkozott, hogy valószínűnek tartja az album elkészülte után, hogy egy rövid szünetet tartanak, annak érdekében, hogy mindenki kipróbálhassa magát szólóban is. Azt remélte, hogy ez majd megnöveli az érdeklődést a Destiny’s Child iránt. A szólókarrierek ötlete menedzserüktől, Knowles apjától, Mathew Knowlestől származott.
Bár a szólóalbumok különböző stílusokat képviseltek, nem váltották be a hozzáfűzött reményeket. Michele Williams adta ki először szólólemezét 2002 áprilisában, melynek címe Heart to Yours volt. Ez alatt Knowles a filmvásznon debütált, az Austin Powers – Aranyszerszám (Austin Powers in Goldmember) című filmben, és kiadta a Work It Out című kislemezét, mely a film zenei albumán is megtalálható volt. Rowland ebben az időben közreműködött az amerikai rapperrel Nellyvel, és közös daluk a Dilemma nagy siker lett abban az évben. Ennek hatására megjelentette első szólóalbumát 2002 végén Simply Deep címen. Knowles eközben ismét egy filmben szerepelt, a Kísértés két szólamban (The Fighting Temptations) és ismét kiadott egy kislemezt. 2002-ben úgy döntött, hogy barátjával Jay-Z-vel közreműködik, amelynek eredménye a szép sikert arató '03 Bonnie & Clyde című dal lett, ezzel pedig megnyílt az út Knowles számára a szólóalbum kiadásához.

Felvételek: Mielőtt Knowles elkezdte volna a Dangerously in Love felvételeit, kiválasztotta azokat a producereket, akikkel együtt szeretett volna dolgozni. Két napos meghallgatást tartott a producereknek, akik egész Amerika területéről érkeztek. Majd Miamiba és Floridába is elutazott, ahol találkozókat szervezett a kanadai producerrel, akivel később együtt is dolgozott, Scott Storchal. Ekkor több hónapig egy miami-i szállodában lakott. Hogy az album készítésére koncentrálhasson, kissé visszavonult, és olyan zenét kezdett el csinálni, ami jelentősen eltért a Destiny's Child gyors dalaitól.
Ahogy már a Survivor-ön is tette, aktívan részt vett a dalok kiválasztásában és a dalszövegírásban. A stílusokat tekintve is széles határok között mozgott. Bár konkrétan a dalszerzésben nem vett részt, különböző dallamokat ajánlott és a hangi részébe is beleszólt az énekesnő, megosztotta ötleteit a producerekkel. Negyvenhárom dal készült el az albumra, ebből tizenöt került fel rá. Hivatalosan Knowles társíróként és társproducerként vett részt az album készítésében, míg apja Matthew producerként.
Knowles úgy érezte a felvételek a társai nélkül "felszabadítóak és megnyugtatóak" voltak, hiszen a stúdióba vonuláskor valóra válthatta ötleteit a vele közreműködőkkel. Bár fejlődött a Destiny's Child-dal töltött időszak alatt, sokkal nagyobb függésben volt, hiszen "egy csapatban mindig nehéz érvényesíteni a saját kreativitásodat"- nyilatkozta. Annak érdekében, hogy mint előadó továbbfejlődjön, ezekben az időkben vette fel a kapcsolatot más neves előadókkal, hogy később aztán közreműködjön velük. Mikor a dalszövegek írása befejeződött, többet elküldött más előadóknak, hogy válasszák ki, melyikben szeretnének együttműködni. Sokukkal telefonon vette fel a kapcsolatot, és úgy beszélte meg a részleteket a lehetséges együttműködésről. Jay-Z mellett ekkor dolgozott olyan előadókkal is, mint Sean Paul jamaicai előadó, Missy Elliott amerikai rapper, és még számos művésszel. Több előadó küldött neki is dalokat, melyek közül ő is választhatott. Az előbb említett Missy Elliottal és Timbaland-dal dolgozott együtt a Wrapped Around Me című dalon, azonban a dal ismeretlen okok miatt végül nem került fel az albumra.
A Dangerously In Love eredetileg egy azonos nevű dal az albumon (Dangerously In Love 2), melyet még a Survivor című Destiny's Child albumra írt Knowles, azonban az együttes úgy döntött, hogy mivel a dal túl szofisztikált a többi dalhoz képest, így nem adják ki kislemezként. Miután megvoltak az albumra szánt dalok végleges listája, az énekesnő úgy döntött, hogy kisebb átalakítással ugyan, de első albumára is felteszi a dalt. Mivel Rowland és Nelly közös dala igen sikeres volt, ezért az album megjelenését elhalasztották, így az énekesnő tovább dolgozhatott rajta. Bár Knowles nem örült a megjelenés elhalasztásának, azonban úgy nyilatkozott, hogy "minden okkal történik", így visszaért a stúdióba és további dalokat vett fel. Ekkor vette fel későbbi első slágerét a Crazy in Love-ot. 2002 végén megszakította az album készítését, hogy egy karácsonyi turnén vegyen részt a Destiny's Child-dal. 2003 márciusában tért vissza, és ekkor folytatta a munkát Sean Paullal és P. Diddy-vel is.

Zenei stílusa: Knowles menedzsere, és egyben apja, azt mondta, hogy a Dangerously in Love-al Beyoncé megmutatta zenei tehetségét, illetve a zene gyökereinek újragondolhatóságát. Míg Williams és Rowland inkább gospel és pop stílusú albumot adtak ki, addig Knowles megmaradt az R&B-nél. A dalok korántsem egységesek, míg az album első felében inkább gyorsabbak, illetve közepesek, a klubok számára emészthetőbbek vannak, addig a második részben inkább balladák találhatóak. Knowles így kommentálta albumát "Az albumon megtalálhatóak, balladák, a közepes, autóban hallgatható, a gyorsabb klubslágereken keresztül az egészen szexi dalok is és olyanok is amik megsiratnak". A gyors dalok, mint a „Crazy in Love” és a „Naughty Girl” ellenére az album azonban mégis lassú és mélabús. Knowles azt állította, hogy sok balladát ő maga írt az albumra.
Az énekesnő megértetni próbálta magát, mint előadó és ezzel az albummal a zenei sokszínűségét akarta bemutatni, ezért is vonultatott fel több stílusú dalt is az albumon. Zeneileg kortárs R&B, hiphop, soul és rock hatások is érték a lemezt. Hiphop tekintetében Jay-Z, Outcast és Lil' Kim ihlette a dalokat, míg reggaeben Sean Paul. Storch visszafogottsága is megmutatkozik egyes dalokban, illetve neki köszönhető a néhol felfedezhető Közel-Keleti hangzás. A korong hangszerelése is széles spektrumú.
Dalszövegeinek mondanivalója: Szövegeit tekintve Knowles debütáló albuma hasonló az előző Destiny's Child albumokhoz. Azonban mivel csak önmagának kellett írnia a dalokat, ezért mélyebb tartalmakat is kaptak a dalszövegek.Témái általában a szerelem különböző szakaszairól szólnak, azonban Knowles elismerte, hogy vannak olyan dalszövegek is, melyek a szeretkezésről szólnak. Néhány személyes élmény is ihlette a dalokat, de összességében nem saját élményekből táplálkozik az album, azonban valószínűsíthető, hogy személyes vonulata is van néhány dalnak, hiszen ezekre a témákra újra és újra visszatér. Knowles így magyarázta: "Egy olyan albumot akartam készíteni, amivel mindenki azonosulhat, és addig hallgassa, amíg élek, és az után is...a szerelem olyan, ami soha nem megy ki a divatból. Ez olyan dolog, amit már mindenki tapasztalt, és ha jelenleg nem is szerelmes valaki, akkor is vágyik ez után az érzés után".
Míg néhány dalnak a szerelem szépsége áll a középpontban, addig vannak, olyan dalok melyek kifejezetten ünneplik a szakítást, illetve olyanok is amik a nők befolyását firtatják egy kapcsolatban, illetve a nők uralkodó szerepét, mely később dominánssá válik Beyoncé zenéjében. Az album egyik rejtett dalát a Daddy-t édesapjának ajánlotta, amiért a kezdetektől vele volt, mivel ő volt a Destiny's Child menedzsere is. A dal édesapját példaként állítja majd későbbi férjének, és gyermekeinek apjának. Eredetileg nem akarta Knowles, hogy a dal az albumon szereplejen, mivel úgy gondolta, hogy ettől éretlennek tűnne. Azonban mivel ez egy olyan dal, ami tényleg az énekesnő személyes életét jeleníti meg, mégis felkerült az albumra, azonban csak, mint záródal.
Mikor Jay-Z és Beyoncé közös dala, a '03 Bonnie & Clyde megjelent, azonnal elkezdődtek a találgatások kettejük kapcsolatáról. Annak ellenére, hogy a pletykák nem csitultak, továbbra is hallgattak kapcsolatuk felől. A kritikusok szerint maga az album címe is az énekesnő magánéletére utal, és sokkal jobban áll neki, ha személyes hangvételű dalokat énekel.[ Bár a szerelem a témája az albumnak, Knowles nem foglal egyértelműen állást amellett, hogy neki milyen kapcsolata van. A Signs (magyarul: Jelek) című dalban az énekesnő arról énekel, hogy egy Nyilasba szerelmes, ami Jay-Z csillagjegye. A feltételezésekről Knowles így nyilatkozott: "Az emberek olyan következtetést vonnak le, amit szeretnének…ez a jó a zenében. Én egy énekes vagyok és amikor személyes dolgokról kérdezik az embert, az a természetes reakció, hogy nem mondja el. Vannak olyan dolgok, amitek csak érezni kell, és nem kell róla beszélni.

Promóció és megjelenés: Korábban Knowles úgy nyilatkozott, hogy volt némi problémája a lemezkiadóval, ugyanis meg kellett győzni őket, hogy kiadják az albumát. Az énekesnő később így számolt be a történtekről: „2003-ban megvolt az első szóló albumom. Bevittem és lejátszottam nekik, ezután azt mondták, hogy nincs egy sláger sem az albumon. És tudod mit, igazuk volt, hiszen öt volt rajta: „Dangerously in Love 2”, „Naughty Girl”, „Me, Myself and I”, „Baby Boy” és a „Crazy in Love”.” Amikor Kelly „Dilemma” című száma első helyezett lett a Billboard Hot 100-on a kiadó kiadta első kislemezét az Austin Powers – Aranyszerszám című film zenei albumáról, hogy elkerüljék a versengést a két előadó között, így Knowles albumáról ismét nem jelent meg egyetlen dal sem. Az eredeti 2002 októberi megjelenésről, ezért az albumot, eltolták ugyanazon év decemberére, majd 2003 májusára. Knowles ekkor vette fel 50 Cent dalának, az „In da Club”-nak a remixét. A kislemez azonban elbukott a slágerlistákon és nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, Mathew Knowles később azt nyilatkozta, hogy ez csak egy szárnypróbálgatás volt, és a dal nem fog szerepel az albumon. Miközben Knowles visszatartotta az albumot, több dal is kiszivárgott róla az internetre. A további terjedés megakadályozása nem sikerült teljesen, sok bootleg összeállítás került ki. Emellett egyre nagyobb médiaérdeklődés övezte a lemezt, majd engedve a nyomásnak a kiadó előrébb hozta a megjelenését 2003 július 8-ról, 2003 június 24-re.
Azok a vásárlók aki online előjegyeztek az albumra, olyan e-mailt kaptak, melyben letölthettek egy promó dalt, melynek címe „I Can't Take It No More” volt, az album megjelenésének napjáig. 2004. június 14-én Knowles előadott pár számot első szóló koncertturnéján, majd a Ford Presents Beyoncé Knowles, Friends & Family, Live From Ford's 100th Anniversary Celebration nevű rendezvényen Michiganben. A megjelenés éjszakáján Beyoncé koncertjét több, mint 20 színházban közvetítették az Amerikai Egyesült Államok-ban. A Destiny's Child tagjai mellett fellépett, Tyrese, Solange Knowles és a Ramiyah nevű lánybanda. Knowles emellett számos televíziós show-ban promótálta albumát úgy, mint a Saturday Night Live-ban, a Late Show with David Letterman-ben, a The Today Show-ban, a The Early Show-ban és a The View-ben.
2003 áprilisában a stúdió vezetője két dalt választott ki lehetséges kislemezként, végül a „Crazy in Love” mellett döntöttek és ez lett az első kislemez az albumról. A dal hihetetlen kereskedelmi siker lett, mind az angol, mind a más nyelvű országokban, illetve nyolc teljes hetet töltött a Billboard Hot 100-as listájának első helyén. Az első kislemezt, a „Baby Boy” követte, mely még nagyobb siker lett mint az első, emellett a „Crazy in Love” kilenc hétig volt benne a Top 5-ben. A két kislemez a rádiós lejátszási listák élére került. A „Me, Myself and I” (magyarul: Én, magam és én) harmadikként, került kiadásra, amit negyedikként a „Naughty Gril” (magyarul: Pajkos lány) követett. Azonban az utolsó három kislemez, "csak" a Top 5-ös helyezést tudta elérni a Billboard listáján. A kislemezek hatalmas kereskedelmi és marketing sikert értek el, ezzel a lemez multi-platina minősítést kapott.

Dallista
# Cím Írók Producerek Hossz
01 Crazy in Love (featuring Jay-Z) BeyoncéKnowles
Shawn Carter
Rich Harrison
Eugene Record
BeyoncéKnowles
Rich Harrison
3:56
02 Naughty Girl BeyoncéKnowles
Scott Storch
Robert Waller
Angela Beyince
Pete Bellotte
Giorgio Moroder
Donna Summer
BeyoncéKnowles
Scott Storch
3:28
03 Baby Boy (featuring Sean Paul) BeyoncéKnowles
Shawn Carter
Scott Storch
Robert Waller
Sean Paul Henriques
BeyoncéKnowles
Scott Storch
4:04
04 Hip Hop Star (featuring Big Boi and Sleepy Brown) BeyoncéKnowles
Shawn Carter
Bryce Wilson
Makeda Davis
Antwan Patton
BeyoncéKnowles
Bryce Wilson
Big Boi
3:42
05 Be with You BeyoncéKnowles
Rich Harrison
Angela Beyince
Shuggie Otis
George Clinton Jr.
William Collins
Gary Cooper
BeyoncéKnowles
Rich Harrison
4:20
06 Me, Myself and I BeyoncéKnowles
Scott Storch
Robert Waller
BeyoncéKnowles
Scott Storch
5:01
07 Yes BeyoncéKnowles
Shawn Carter
Bernard Edwards Jr.
BeyoncéKnowles
Focus...
4:19
08 Signs (featuring Missy Elliott) Missy Elliott
Nisan Stewart
Craig Brockman
BeyoncéKnowles
Missy Elliott
Nisan Stewart
Craig Brockman
4:58
09 Speechless BeyoncéKnowles
Andreao Heard
Sherrod Barnes
Angela Beyince
BeyoncéKnowles
Andreao Heard
Sherrod Barnes
6:00
10 That's How You Like It (featuring Jay-Z) Randy DeBarge
Eldra DeBarge
Brian Bridgeman
Shawn Carter
Delroy Andrews
Etterlene Jordan
BeyoncéKnowles
D-Roy
Mr. B
3:39
11 The Closer I Get to You (with Luther Vandross) Reggie Lucas
James Mtume
Nat Adderley Jr. 4:57
12 Dangerously in Love 2 BeyoncéKnowles
Errol McCalla Jr.
BeyoncéKnowles
Errol McCalla Jr.
4:53
13 Beyoncé Interlude BeyoncéKnowles BeyoncéKnowles 0:16
14 Gift from Virgo BeyoncéKnowles
Otis
BeyoncéKnowles 2:43
15 Daddy BeyoncéKnowles
Mark Batson
BeyoncéKnowles
Mark Batson
4:57
 European, Latin American and Australian edition
15 Work It Out BeyoncéKnowles
Pharrell Williams
Chad Hugo
BeyoncéKnowles
The Neptunes
4:06
16 03 Bonnie & Clyde (Jay-Z featuring Beyoncé) Shawn Carter
Kanye West
Prince
Darryl Harper
Rick Rouse
Tupac Shakur
Tyrone Wrice
Kanye West 3:25

 

Cikkek

Dalszövegek

2020.07.21

 

Kislemezek

2020.07.21